عدم بهره مندی میانجنسی ها از دسته بندی جدید سازمان بهداشت جهانی

به اشتراک بگذار:

در حالی که تراجنسی ها، تصمیم سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای حذف این هویت از لیست اختلالات روانی را جشن گرفته اند، بسیاری دیگر، به دلیل بهره مند نشدن از این تصحیح، نمی توانند همانند تراجنسی ها جشن بگیرند.

WHO با طبقه بندی هویت تراجنسی به عنوان ناهماهنگی جنسیتی، تصمیم خود مبنی بر حذف هویت تراجنسی از لیست اختلالات روانی را در نسخه 11 طبقه بندی بین المللی بیماری ها (ICD-11) اعلام کرد.

طرفداران تراجنسی ها در ایالات متحده میگویند که این تصمیم ممکن است بر روی بیمه درمانی تأثیر بگذارد. جامعه میانجنسی ها از اینکه همچنان به عنوان  “آسیب” و اختلال” دسته بندی میشوند، ناراضی هستند.

میانجنسی ها:

سازمان حمایت از Intersex OII اروپا از “تغییرات مثبت ICD-11 در رابطه با تراجنسی ها” استقبال کرد. Intersex اصطلاح دربرگیرنده برای افراد متولد شده با بدنی است که انتظارات اجتماعی مرد یا زن را برآورده نمی کند.

مدیر اجرایی OII اروپا، دن کریستین گاتاس، گفت: “این یک گام مهم و سرنوشت ساز است.”

وی گفت: “با این وجود ما از اینکه که WHO اجازه داده است که فرصت حذف میانجسی ها از لیست “آسیب شناسی” از دست برود، به شدت نگران هستیم. رسیدگی به این مساله میتوانست موجب کاهش نقض حقوق بشر در میان این افراد در محیط های پزشکی شود.”

از سال 2009، سازمان های هم پیمان حقوق بشر سازمان ملل متحد بیش از 30 بار از کشورهای عضو دعوت کرده اند تا از نقض حقوق بشر میان جنسی ها جلوگیری کنند.

هنوز هم بسیاری ازمیانجنسی ها تحت جراحی تحمیلی و برگشت ناپذیر مبتنی بر فرضیه “اصطلاح نادرست یا اختلال” قرار دارند. در اغلب موارد، فرد میانجنسی تمایلی به این مداخلات ندارد. تصمیم در مورد اعمال مداخلات پزشکی برای تصحیح نقص و یا اختلال در مورد نوزادان و کودکان،تا زمانی که فرد میانجنسی به سن بلوغ و زمانی که امکان تصمیم گیری آگاهانه برای او به وجود بیاید، قابل تعویق است.

میریام ون دره، همیار رئیس OII اروپا، گفت: “ما از اینکه که سازمان بهداشت جهانی موضع بین المللی سازمان های حقوق بشر و حتی نظر خودش را درنادیده گرفته، سخت شگفت زده ایم.”

WHO در دو نشریه بزرگ اعلام کرده است که  روش های پزشکی به اصطلاح نرمال سازی جنسی اغلب برای تطابق جسمی نوزادان و کودکان مطابق با هنجارهای جسمی جنسی انجام میشوند. قرار دادن افراد میانجنسی در گروه تشخیصی “ناقص” یا “اختلال” به شدت به این روش های پزشکی نا مناسب دامن میزند. ”

بر اساس گفته های کتی اندرسون، رئیس کمیته OII اروپا، “نقض حقوق بشر میانجنسی ها، به این خلاصه نمیشود.”

آندرسون گفت: “ICD-11 تشخیص جدیدی را به نام« عدم انطباق جنسیت دوران کودکی »ایجاد می کند، که بشدت توسط متخصصان امور تراجنسی و میانجنسی ها مورد انتقاد قرار گرفته است.

روشهای طبیعی برای کودکان میانجنسی اغلب با” ضرورت” ایجاد هماهنگی ذهنی – به عنوان مثال، از بین بردن ارگانهای غیرمعمول یا سازگاری با آناتومیهای مردانه و زنانه کلیشه ای، توجیه می شود.

ما بسیار نگران روش های پزشکی هستیم که میتواند بر اساس اینگونه تشخیص های پزشکی تکامل یابد.”

تراجنسی ها در آمریکا:

وقتی Tanith Broom در مورد طبقه بندی جدید در ICD 11 شنید، احساس ناامیدی کرد.

بروم یکی از بنیانگذاران TransChance Healthcare،سازمانی است که هدف آن ایجاد، نگهداری و به اشتراک گذاری منابعی است که به آموزش و توانمند سازی جامعه تراجنسی ها در محیط های بهداشتی و درمانی کمک میکند.

آنها گفتند که طبقه بندی جدید “یک پیروزی عظیم برای تراجنسی های سراسر جهان” است. آنها همچنین اظهار داشتند که این امر به احتمال زیاد برای تراجنسی های آمریکا و تحت حکومت ترامپ تغییر زیادی را ایجاد نخواهد کرد.

جیمز به Gay Star News گفت: “از زمان تصویب قانون تناسب جنسی و سلامت روانی در سال 2008، و قانون تساوی اعتیاد، طبقه بندی اختلالات جنسیتی به عنوان اختلال روانی در تشخیص پزشکی، حربه موزیانه ایی برای تحمیل مراقبت های پزشکی بر اساس الگوهای دوگانه (مرد و زن) جنسیتی در ایالات متحده شده است. این مساله و اجرای متمم این قانون موجب شمول  برنامه های فردی و اختصاص پوشش بیمه کم هزینه برای  “اختلالات MH” توسط همه بیمه گران در قانون مراقبت های اعتياد طبق بند برابری در سال 2010، شده است.

این قوانین اساسا می گویند که خدمات در نظر گرفته شده بر اساس استانداردهای مراقبت از تشخیص های بهداشت روانی باید پوشش داده شود.

بروم گفت که شرکت های بیمه در حال حاضر از فقدان دانش بسیاری از تراجنسی ها در مورد قوانین مراقبت های بهداشتی سوء استفاده می کنند تا به طور رسمی آنها را از پوشش برای درمان های مختلف “محروم” کنند.

اگر چه ICD-11 تا سال 2025 در ایالات متحده اجرایی نخواهد شد، اما بروم پیش بینی می کند شرکت های بیمه سعی خواهند کرد از “توجیه دیگری برای پوشش ندادن این مراقبت های پزشکی” استفاده کنند.

بروم بر آن است که مساله حقوق تراجنسی ها و الزامات مراقبت های تطبیق جنسیتی را به دولت های ایالتی منتقل کند.

امروز بیش از هر زمان دیگری لازم است که تراجنسی ها در مورد حقوق خود آموزش ببینند. آنها باید در مورد بیمه های درمانی، قوانین ، سیاست ها و حقوق بیمار خود آنها را آموزش دهند.

وی گفت: “فعالان حقوق بهداشتی و سازمان هایی مانند ما (TransChance Health) در سراسر ایالات متحده برای راهنمایی  بیماران در رابطه با نحوه استفاده ازسیستم پزشکی، برخورد با تخلفات و رد درخواست های بیمه آماده هستند و حاضرند که بیماران را در این فرآیند آموزش داده و به گسترش حمایت کمک کنند” .

وقت آن است که احساس نا امیدی نکنی – اکنون زمان مبارزه است.

منبع:

https://www.gaystarnews.com/article/not-everyone-benefits-from-who-removing-gender-dysphoria-as-a-mental-disorder/#gs.UD3LPZM

ما همه جا هستیم، آزاد و برابر:

در حین خواندن مقاله، به آهنگ های رنگین کمانی گوش کنید.

شما میتوانید همچنین، آهنگ های مورد علاقه تان را به این لیست اضافه کنید:

[spotifyplaybutton play=”https://open.spotify.com/user/1121544742/playlist/4JnNyUCoadN0GKdQ8OMTf7?si=2Hgk3EFBRsKDo2QeHMB4bQ”/]

از فعالیت های ما حمایت کنید:

ازفعالیت های ما حمایت کنید!
🔥21

درباره نویسنده مطلب

امتیازدهی:
به اشتراک بگذار:

Nadia Zabehi

Technologist & Human Rights Activist تکنولوژیست و فعال حقوق بشر