ارتباط آزادي مطبوعات با حقوق دگرباشان

به اشتراک بگذار:
گزارشگران بدون مرز آخرين فهرست آزادي مطبوعات جهان كه در آن ١٨٠ كشور را بنا بر سطح آزادي موجود براي روزنامه نگاران رتبه بندي ميكند، را منتشر كرده است.
در اين نقشه ي رنگي ضميمه، منطقه هاي تيره تر، كشورهايي هستند كه در آنها آزادي مطبوعات در وضعيت بدتري قرار دارد.
انتشار اين فهرست همزمان با روز جهاني مطبوعات، روزی که از اصول بنيادين آزادي مطبوعات تجليل ميشود، در سوم ماه می که براي نخستين بار در سال ١٩٩٣، توسط سازمان ملل متحد تعیین شد، صورت گرفت.
بنا بر فهرست سال ٢٠١٨، آفريقاي جنوبي در رتبه ٢٨ قرار دارد كه سه رتبه نسبت به سال ٢٠١٧ رشد داشته است. اين فهرست همچنين منعكس كننده ي يك قانون كلي است : هر چه مطبوعات يك كشور آزادتر باشد، احتمالا جامعه ي دگرباشان آزادتر است.
به عنوان مثال، پنج كشور بالاي اين فهرست، نروژ، سوئد، هلند، فنلاند و سوييس هستند كه تمامي آنها دارای قوانينی پيشرفته و پذيرشی گسترده  برای افراد دگرباش هستند.
از كشورهاي تخطي كننده و محدود كننده مطبوعات، میتوان از سوريه، عربستان سعودي، ايران، مصر، اوگاندا، عراق، نيجريه، اندونزي، يمن، سودان و سومالي كه در نيمه ي پايين اين فهرست قرار داشته و دارای سوابق بسیار بدی در رابطه با حقوق دگرباشان نیز هستند نام برد. در واقع، در هشت كشور از اين كشورها، مجازات مرگ براي رابطه جنسی همجنسگرایانه اعمال میشود.
اين نتيجه بامعناست. اکثرآ دلیل ظلم و فشار بر افراد دگرباش، ترس، ننگ و ناديده گرفتن است. در جامعه اي با آزادي بيان و آزادي رسانه ها، افراد دگرباش با احتمال بيشتري داراي صدا هستند و به عنوان يك تهديد ناشناخته به آنها نگاه نميشود.
اما در حالي كه به نظر ميرسد اين قانون درست باشد، استثناهاي قابل توجهي نيز وجود دارد.
به عنوان مثال، غنا، كشوري آفريقايي با بالاترين رتبه ي آزادي مطبوعات (٢٣) ميباشد، كه در رتبه اي بالاتر از آفريقاي جنوبي (٢٨)، اسپانيا (٣١) و انگلستان (٤٠) قرار دارد. با اين وجود، بنا بر گزارش اخير، افراد دگرباش در غنا تنها به دلیل کسی که هستند، با دستگيري، آزار و اذيت، حمله هاي غير منتظره اراذل و اوباش و خشونت خانوادگي مواجه هستند.
اين استثنا قطعا در سه كشور ديگر وجود ندارد.
كشور مالاوي نيز، كه ماه گذشته مردي را به ظن همجنسگرا بودن دستگير نمود، داراي رتبه بالاتری در آزادي مطبوعات (٦٤) نسبت به ژاپن (٦٧) ميباشد. كنيا در رتبه ٩٦ همچنان همجنسگرايي را جرم ميداند، در حالي كه موزامبيك آن را جرم نميداند، در رتبه ٩٩ قرار گرفته است.
برزيل كه قوانينی در تاييد حقوق دگرباشان، مانند برابري ازدواج را داراست، بيشترين ميزان قتل دگرباشان در جهان را دارد، و در اين فهرست در رتبه ي پايين ١٠٢ قرار گرفته است.
عليرغم اين تناقض ها، به طور کلی ميتوان گفت (همانطور كه ديگر مطالعه ها درباره ي ثبات اقتصادی و دموكراسي نشان داده شده است.) كه آزادي در رابطه تنگاتنگی با حقوق دگرباشان است.
اين بررسی ها نهایتا این واقعيت كه حقوق دگرباشان در واقع حقوق بشر است و اينكه محدود كردن آزادي یک گروه يا جامعه، شاخصی از میزان محرومیت جمعی از آزادی است، را تاييد ميكند.
مترجم : احسان پارسي
ويرايش : ارسلان
ما همه جا هستیم، آزاد و برابر:

در حین خواندن مقاله، به آهنگ های رنگین کمانی گوش کنید.

شما میتوانید همچنین، آهنگ های مورد علاقه تان را به این لیست اضافه کنید:

[spotifyplaybutton play=”https://open.spotify.com/user/1121544742/playlist/4JnNyUCoadN0GKdQ8OMTf7?si=2Hgk3EFBRsKDo2QeHMB4bQ”/]

از فعالیت های ما حمایت کنید:

ازفعالیت های ما حمایت کنید!
🔥33

درباره نویسنده مطلب

امتیازدهی:
به اشتراک بگذار:

Nadia Zabehi

Technologist & Human Rights Activist تکنولوژیست و فعال حقوق بشر