رای دادگاه هنگ کنگ به نفع زوج های همجنسگرا

به اشتراک بگذار:

یک زن همجنسگرا توانست در نبرد چندین ساله قانونی خود با اداره مهاجرت پیروز شود.

امروز دادگاه تجدیدنظر نهایتا به نفع یک زن همجنسگرای بریتانیایی که با نام مستعار QT شناخته شده و خواستار صدور روادیدی مشابه با زوج های دگرجنسخواه شده بود، رای داد.

QT پس از دریافت حکم در یکی از اولین اظهارات عمومی اش گفت: “حکم امروز توسط دادگاه تجدیدنظر نهایی نشان می دهد که میلیونها نفر از ما که در این شهر شگفت انگیز و پر جنب و جوش زندگی میکنند، می دانند که تیعیض حقیقت دارد؛ اینکه تبعیض بر اساس گرایش جنسی وجود دارد… که تبعیض عملی تهاجمی و تحقیر آمیز است، که هنگ کنگ را علیه ارزش های اصلی اش  سوق می دهد و حاکمیت قانون را تضعیف می کند.”

نبرد QT:

QT در طول یک جنگ طولانی با مقامات هنگ کنگ در تلاش برای گرفتن ویزای وابستگی بود.  او با شریک عشقی خود در یک  تعامل مدنی در انگلستان ازدواج کرد. بلافاصله پس از ازدواج و در سال 2011 ، شریک عشقی QT پیشنهاد کاری در هنگ کنگ دریافت کرد.

اما هنگامی که QT سعی کرد تا با اخذ ویزای وابسته همسرش را همراهی کند، اداره مهاجرت هنگ کنگ او را تکذیب کرد. نفی صدور به این دلیل که هنگ کنگ روابط همجنسخواهانه را به رسمیت نمی شناسد، صورت گرفته بود.

عدم صدور ویزا برای QT به این معنا بود که مجبور باشد با ویزای توریستی به هنگ کنگ سفر کرده و حق کار نداشته باشد. این زوج رنگین کمانی همچنین از دریافت حقوق قانونی که شامل زوج های دگرجنسخواه میشود، محروم شدند. برخی از این حقوق عبارتند از: حق اقامت دائم یا دریافت یارانه خدمات بیمارستانی دولتی.

QT با ثبت شکایت، نهایتا توانست پیروزی تاریخی در سپتامبر 2017 و در دادگاه تجدید نظر بدست آورد. این دادگاه به نفع به رسمیت شناخته شدن مشارکت مدنی ثبت شده در انگلیس در هنگ کنگ و دریافت ویزای وابستگی رای داد.

اما مدت کوتاهی پس از این حکم، دولت به این تصمیم اعتراض کرد. دادگاه تجدیدنظر نهایی فراخوان دادگاه تجدیدنظر جدید در ماه ژوئن را آغاز کرد.

تصمیم دادگاه:
در حکمی یکسان، دادگاه اعلام کرد که عدم صدور ویزای وابستگی برای QT غیرقانونی است.

هنگ کنگ شهری بین المللی است که به شدت وابسته به کارگران خارجی است. بسیاری از افراد معتقدند که برای اینکه هنگ کنگ بتواند بهترین استعدادها را جذب کند، زوج های همجنسگرا باید از حقوقی برابر با زوج های دگرجنسخواه برخوردار باشند.

بتی گریسونی که در سال 2002 از فرانسه به هنگ کنگ نقل مکان کرد و اکنون معاون رویداد سالانه غرور دگرباشان در هنگ کنگ به نام Pink Dot است.

گریسونی پس از  اینکه شریک عشقی اش در هنگ کنگ کار پیدا کرد به آنجا نقل مکان کرد. او به ما در مورد استرس روزهای اول زندگی در هنگ کنگ گفت.

گریسونی گفت: ” در آن زمان رابطه ما در هنگ کنگ به رسمیت شناخته نمیشد. نداشتن ویزای من موجب استرس و عدم اطمینان زیادی شد. با توجه به رای دادگاه در پاسخ به شکایت QT، اکنون زوج های  همجنسگرای متاهل می توانند از حقوق مشابهی با زوج های دگرجنسگرا لذت ببرند. این یک پیشرفت شگفت انگیز برای حقوق دگرباشان جنسی در هنگ کنگ است. این شهر در نهایت در حال حرکت به سمت “شهر جهان”، آن چیزی که ادعایش را دارد، است.”

اولين قانونگذاران همجنسگراي مرد هنگ کنگ:
ری چان، نخستین قانونگذار مجرد همجنسگرا در هنگ کنگ، به طور انحصاری در مورد رای اخیر دادگاه با Gay Star News سخن گفت. او گفت: “امروزه جامعه رنگین کمانی شامل خود من،اکنون با حکم دیوان دادگستری صعود کرد. این یک نقطه عطف در تاریخ برابری دگرباشان جنسی در هنگ کنگ است. این تصمیم زندگی بسیاری از زوج های رنگین کمانی هنگ کنگ را که اکنون با سیاست های تبعیض آمیز از هم جدا هستند یا دردسر های بسیار در کنار هم هستند را تغییر خواهد داد.”

چان افزود: “این یک لحظه مناسب برای ایجاد یک اتحاد مدنی در هنگ کنگ و انجام یک نظرسنجی وسیع است. هیچ زوج همجنسگرایی نباید از حقوق انسانی اش محروم شود، و این استانداردی است که توسط بالاترین دادگاه هنگ کنگ تعیین شده است.”

زوج های رنگین کمانی خوش شانس معدودی توانایی تامین منابع مالی برای رفتن به خارج از کشور برای ازدواج را دارند. شهروندان دلیر رنگین کمانی شجاع و متعهد، مانند QT در این مورد، با طی روند قانونی فرساینده به مبارزه برای خود و بسیاری دیگر مبارزه کردند و پیروز شده اند.”

منبع:

https://www.gaystarnews.com/article/breaking-hong-kong-court-finally-rules-in-favor-of-same-sex-couples/#gs.xx_ttgc

ما همه جا هستیم، آزاد و برابر:

در حین خواندن مقاله، به آهنگ های رنگین کمانی گوش کنید.

شما میتوانید همچنین، آهنگ های مورد علاقه تان را به این لیست اضافه کنید:

[spotifyplaybutton play=”https://open.spotify.com/user/1121544742/playlist/4JnNyUCoadN0GKdQ8OMTf7?si=2Hgk3EFBRsKDo2QeHMB4bQ”/]

از فعالیت های ما حمایت کنید:

ازفعالیت های ما حمایت کنید!
🔥68

درباره نویسنده مطلب

امتیازدهی:
به اشتراک بگذار:

Nadia Zabehi

Technologist & Human Rights Activist تکنولوژیست و فعال حقوق بشر