رای تاریخی دادگاه برای رفع منع قانونی ازدواج همجنسگرایان در اکوادور

به اشتراک بگذار:

برای اولین بار در تاریخ اکوادور، یک نهاد قانونی تصریح کرده است که ممنوعیت ازدواج همجنسگرایان غیرقانونی است. هفته گذشته، دو قاضی به طور جداگانه این حکم را نقض حقوق بشر مردم دگرباشان جنسی دانستند.

قضات دادگاه خانواده، زنان، کودکان و نوجوانان به نفع دو زوج زن همجنسگرا حکم کردند. پیشتر ، اداره ثبت احوال درخواست ثبت ازدواج این زوج را رد کرده بود.

در دو جلسه جداگانه قضات ایلیانا والئجو و روت الورز به نفع ثبت قانونی ازدواج زوج های همجنسگرا در دفاتر ثبت اسناد رسمی عمومی رای دادند.

این دادرسی در شهر کوئنکا در ناحیه مرکزی آزوآی صورت گرفت. احکام قضات باید پیامدهای ملی داشته باشند.

برابری و عدم تبعیض:

این دو قاضی، با بازخوانی رای دیوان قضایی قاره آمریکا که در ماه ژانویه صادر شده  و دولت های 16 کشور منطقه را ملزم به  به رسمیت شناختن و تضمین “همه حقوق یک پیوند خانوادگی برای زوج های همجنسگرا” میکند، رای خود را صادر کردند.

قاضی والئلیو و الورز همچنین تصریح کردند که منع دسترسی به حق ثبت قانونی ازدواج در دفاتر رسمی موجب نقض حق برابری و عدم تبعیض برای ایجاد یک خانواده از طریق ازدواج بر اساس گرایش جنسی زوجین؛ نقض حق تشکیل خانواده در انواع مختلف آن که توسط دادگاه قانون اساسی در پرونده ساتیا مطرح شده است؛ و مانع به تحقق رسیدن اهداف این زوجین از تشکیل زندگی مشترک می شوند.

پرونده ساتیا برای اولین بار والدین همجنس را مجاز به ثبت نام فرزند خود با نام خانوادگی هر دو آنها نمود. نیکولا راتون و هلن بیکلل از زمان تصویب ساتیا در سال 2012 برای ثبت نامشان به عنوان والدین دخترشان مبارزه کرده بودند.

در ماه مه سال جاری، با حکم دادگاه قانون اساسی به نفع این دو زن همجنسگرا و نیز اجرای ساتیا، هر دو نام خانوادگی آنها مطابق با سنت اکوادور در نظر گرفته خواهد شد.

درخواست تجدید نظر در دفتر اسناد رسمی:

گروه های حمایت از حقوق دگرباشان جنسی، علی رغم اعتراض دفتر اسناد رسمی به این حکم، این پیروزی را جشن گرفته اند. این پرونده در حال حاضر به دادگاه استوایی آزوآی ارجاع شده است.

سخنگوی گروه حقوقی فمینیست به ما گفت:” پیش بینی می شود که این پیشرفت در حقوق بشر در اکوادور در دادگاه تجدید نظر تقویت شود و این امکان را که زوج های همجنسگرا واقعا آزاد و برابر شاهد تحقق آرزوهای خود باشند را فراهم کند.”

گروه محلی دگرباشان قرمز آزوآی این تصمیم را جشن گرفت.

آنها در فیسبوک نوشتند:” آفرین برای دفاع از برابری و تنوع! آفرین برای مبارزه با تبعیض! آفرین بر عشق!”

بدون شک این یک گام بزرگ در به رسمیت شناخته شدن خانواده ها با ساختاری غیر سنتی است.

مردم اکوادور و دگرباشان جنسی:

دگرباشان جنسی در  اکوادور با خشونت های روزانه و آزار و اذیت روبرو هستند. اگرچه همجنس گرایی در این کشور غیر قانونی نیست، اما دگرباشان جنسی از بسیاری از حقوق دیگر افراد محرومند.

سازمان های محلی مانند Asociación Silueta X به Gay Star News گفته اند که در سال های گذشته افزایش حملات خشونت آمیز و قتل تراجنسی ها رو به افزایش بوده است.

اکوادور همچنین دارای رکوردی تکان دهنده در تبدیل درمانی همجنسگرایان است. هر چند که از سال 1997 تبدیل درمانی همجنسگرایان غیرقانونی شده است، دگرباشان جنسی، به خصوص زنان همجنسگرا، در معرض شکنجه های شدید جسمی و روحی قرار گرفته اند.

زنان همجنسگرا در طی دوره تبدیل درمانی،تغذیه اجباری، ضرب و شتم و تجاوز را گزارش کرده اند.

منبع:

https://www.gaystarnews.com/article/in-historic-move-court-rules-ecuadors-same-sex-marriage-ban-is-illegal/#gs.7Y8UVXA

ما همه جا هستیم، آزاد و برابر:

در حین خواندن مقاله، به آهنگ های رنگین کمانی گوش کنید.

شما میتوانید همچنین، آهنگ های مورد علاقه تان را به این لیست اضافه کنید:

[spotifyplaybutton play=”https://open.spotify.com/user/1121544742/playlist/4JnNyUCoadN0GKdQ8OMTf7?si=2Hgk3EFBRsKDo2QeHMB4bQ”/]

از فعالیت های ما حمایت کنید:

ازفعالیت های ما حمایت کنید!
🔥66

درباره نویسنده مطلب

امتیازدهی:
به اشتراک بگذار:

Nadia Zabehi

Technologist & Human Rights Activist تکنولوژیست و فعال حقوق بشر