“لزبین” یک کلمه کثیف نیست.

به اشتراک بگذار:

برای من 19 سال، سه دوست پسر و دو ترم در دانشگاه UC Berkeley طول کشید تا بالاخره با پذیرش خودم به عنوان یک لزبین احساس راحتی کردم.

ایده زنی که به مردان کششی ندارد، جذاب نیست، در ابتدا حتی وحشتناک است. ایده این است که باید بر بسیاری از موانع اجتماعی غلبه کنید، از اینکه در هنگام راه رفتن دست در دست زدن با فردی که دوستش دارید مردم با تعجب به شما زل میزنند تا این که چطور میخواهید بچه دار شویدغلبه کنید. این مسائل در مورد مردانی که تنها به مردان گرایش دارند نیز صدق میکند. اما چرا بسیاری از مردان همجنسگرای عصر ما با همجنسگرایی خود راحتند، در حالی که زنان همجنسگرا از واژه  “لزبین” پرهیز می کنند؟

اشتباه نکنید – دوجنسگرایان و همه جنسگرایان زیبا، منحصر به فرد و معتبر هستند. اما بسیاری از دخترانی که احساسات عاشقانه و جنسی خود را فقط نسبت به دیگر زنان می بینند، از واژه های “همجنس گرا” یا “دگرباش” استفاده می کنند، تا مجبور به استفاده از واژه “لزبین” نباشند. چرا؟ جهان به مدت طولانی به ما گفته است که “لزبین” یک کلمه بد است.

کلمه “لزبین” در رسانه ها لگدمال شده، زیرا ما برای افرادی که رسانه ها را کنترل می کنند، سودی نداریم. یک مطالعه که در سال 2017 و در دانشگاه جنوب کالیفرنیا انجام شد، نشان داد که 96 درصد از 100 فیلم برتر ساخته شده در 100 سال اخیر  توسط مردان کارگردانی شده است، در حالی که مطالعه سال 2016 از Variety نشان می دهد که تقریبا 80 درصد از مجریان برنامه های تلوزیونی مردان هستند.

نتیجه این وضعیت، موجب کلیشه ایی شدن دو نوع رویکرد به زنان همجنسگرا در فیلم ها و تلویزیون شده است – زنی که بیش از حد به رابطه جنسی علاقه دارد و تنها برای رفع برخی از فانتزی های پورنوگرافی مردان دگرجنسخواه مورد استفاده قرار میگیرد و زنی بی نظیر که بی علاقه فقط به عنوان عنصری تو خالی خدمت می کند. اولین الگوی از زنان تشریح شده در بالا، تنها راه معنی داری است که یک زن همجنسگرا میتواند به یک مرد دگرجنسخواه خدمت کند، و دومین الگو، واکنش مستقیم مردانه به زنی است که از لحاظ جنسی به آنها گرایشی ندارد. در نتیجه، چنین زنی با شخصیتی خسته کننده و بی اهمیت در فیلم ها نقش می آفریند.

و این زمانی که لزبین ها در رسانه ها قابل مشاهده هستند. علی رغم ناامید کننده بودن این دو کلیشه از لزبین ها، بسیاری از سریال های تلویزیونی یا فیلم ها در اکثر موارد ترجیح میدهند که هیچ لزبینی حتی از این دو کلیشه در فیلمنامه وجود نداشته باشد.

درنتیجه، دخترانی که گمان میکنند هیچ جذابیتی در مردان نمی بینند، آرزو دارند که زنی همجنسگرا با روایت و خصائصی شبیه خودشان را میتوانستند در رسانه ها به عنوان الگو در نظر بگیرند. در گذشت سالها، من هرگز احساس نکردم که شباهتی به شخصیت های سختگیرانه، محدود و غالبا ناراضی از لزبین هایی که در تلویزیون دیدم، دارم. من می خواستم زنی توانمند و سرسخت باشم که مظهر قدرت بود، کسی مثل شخصیت اسکارلت یوهانسون در Black Widow. من دوست داشتم رابطه عاشقانه ام با کسی که به نظر من بهترین دوست من است، باشد، شخصیتی مانند لیلی مک گوری در هیلاری داف. من می خواستم همانند ریس ویترسپون در ال وودر، در مدرسه و دانشگاه بهترین باشم.

اینها همه شخصیت های شگفت انگیزی هستند که برای دختران جوان هم نسل من قابل درک هستند. اما بازیگران این نقش ها، همه زنان دگرجنسخواهی هستند که نقش زنی همجنسگرا را بازی میکنند و عدم وجود بازیگران آشکارا لزبین در این نقش ها برای من به این معنی بود که قطعآ تا سالها نمیتوانم خود را به عنوان یک لزبین بپذیرم. رابطه عاشقانه دختران با پسران همیشه پایان خوشی دارند. همجنسگرایی من به معنای از دست دادن فرصت ها و امکانات بسیاری بود که دخترانی که عاشق پسری میشدند، میتوانستند به راحتی آنها را دنبال و تحقق بخشند.

تنها زمانی که از فکر کردن به مفهوم کلمه “لزبین” آنطور که جهان برایم معنی کرده بود دست برداشته و پذیرش مفهوم این کلمه، آنهم آنطور که در دنیای من تعریف میشد، موفق به پذیرش خودم شدم. حالا من احساس می کنم که بیش از هر وقتی برای خودم و اطرافیانم مهم است که همیشه از این عنوان استفاده کنم.

لزبینیسم در ریشه،  مفهومی زیباست – که یک زن جذب زنی دیگر می شود، که یک زن که تنها می تواند عاشق دیگر زنان شود. این چیزی بود که من را ترسانده بود؛ ولی حالا من را هیجان زده میکند.

برچسب “لزبین” چیزی نیست که رسانه ها آن را شکل داده اند. پذیرش این که شما هیچ جذابیتی برای مردان ندارید چیزی نیست که به خاطرش احساس محدودیت و ترس کنید. هنگامی که شما آن را می پذیرید و درک می کنید، داشتن عنوان لزبین چیزی است که می تواند راه شما را به بسیاری از امکانات از جمله جامعه ای که آماده است تا شما را در آغوش بگیرد، باز کند.

“لزبین” یک کلمه است که زیبایی را نشان می دهد، و چنانکه زنان و دختران بیشتری از آن به راحتی استفاده می کنند، لگدمال شدن چیزی که در ریشه نمایه ایی از عشق است، سخت تر می شود.

منبع:

https://www.advocate.com/commentary/2018/7/13/lesbian-isnt-dirty-word-and-more-millennials-need-use-it

ما همه جا هستیم آزاد و برابر:

در حین خواندن مقاله، به آهنگ های رنگین کمانی گوش کنید.

شما میتوانید همچنین، آهنگ های مورد علاقه تان را به این لیست اضافه کنید:

[spotifyplaybutton play=”https://open.spotify.com/user/1121544742/playlist/4JnNyUCoadN0GKdQ8OMTf7?si=2Hgk3EFBRsKDo2QeHMB4bQ”/]

از فعالیت های ما حمایت کنید:

ازفعالیت های ما حمایت کنید!
🔥2.8 K

درباره نویسنده مطلب

امتیازدهی:
به اشتراک بگذار:

Nadia Zabehi

Technologist & Human Rights Activist تکنولوژیست و فعال حقوق بشر