برگزاری اولین جشنواره “عاری از مردان غیرتراجنسی” دنیا در سوئد

به اشتراک بگذار:

روز جمعه و شنبه اولین جشنواره بزرگ “عاری از مردان غیرتراجنسی” در سوئد و در پاسخ به سوء استفاده جنسی در رویدادهای موسیقی در این کشور برگزار شد.

جشنواره بیانیه در بنانا پیر گوتنبورگ، که تنها زنان، تراجنسی ها و افراد غیر باینری را میپذیرد، ایده شاعر کمدی سوئدی، اما کنیکاره است. او پس از شنیدن در مورد آزار وتجاوز جنسی زنجیره ایی در سال 2017 در جشنواره های موسیقی سوئد، از جمله جشنواره Bråvalla و ما استکهلم هستیم، به فکر برگزاری این نوع از رویدادها افتاد. این جشنواره جدید علاوه بر منع ورود مردان غیرتراجنسی، شامل اجرای نمایش های هنرمندان زن، تراجنسی و غیر باینری بود. مردان غیرتراجنسی که بخشی از تیم اجرایی اجراکنندگان بودند، می بایست در منطقه محاصره شده پشت صحنه که اصطلاحآ “manpen” نامیده میشد، بمانند.

در وب سایت این فستیوال آمده است: “این جشنواره اولین جشنواره بزرگ موسیقی در جهان است که عاری از مردان غیرتراجنسی در بین بازدید کنندگان و هنرمندان است و این جشنواره، اعلامیه ایی علیه تمام آزارهای جنسی در جامعه ما است. ما به سادگی می خواهیم که زنان، افراد با جنسیت غیر دوگانه و تراجنسی ها بتوانند یک جشن عالی داشته باشند و هم زمان احساس امنیت کنند.”

این رویداد شامل اجرای موسیقی از برنده مسابقه یورویژن لورین، فریدا هایونن، بیتریس الی، جوی و تمی تی بود. در این جشنواره همچنین کمدین ها از جمله نور ال رفی، پترینا سولانژ و ژوزفین یوهانسون شرکت داشتند.

کنیکاره در وب سایت فستیوال گفت: “من فکر کردم این حقیقت که تمرکز رسانه ها بر مهاجرت و یا الکل و نه مردان غیرتراجنسی مسئول 97 درصد از تمام خشونت های جنسی هستند، است، بسیار غم انگیز است.”

این رویداد توسط یک سازمان غیر انتفاعی به نام بیانیه اجرا می شود که شامل حدود 30 نفر است که همه آنها زن، تراجنسی یا غیر باینری هستند. سازمان غیر انتفاعی بیانیه، مأموریتی پنجگانه را برای این سازمان در وب سایت جشنواره ذکر کرده است.

این شامل ایجاد یک جشنواره موسیقی “که در آن هر کسی به جز مردان غیر تراجنسی می توانند احساس امنیت کنند”، و “همه هنرمندان به جز هنرمندان مرد غیر تراجنسی را تبلیغ میکند”.

اهداف دیگر این سازمان عبارتند از برجسته کردن “فرهنگ کاری که در آن همه به جز مردان غیر تراجنسی میتواننددر همه سطوح کار کنند” و “در مورد هنجارهای اجتماعی که خشونت جنسی مردان غیر تراجنسی” را برجسته میکند، بحث کنند.

کنیکاره ابتدا ایده خود برای این رویداد را در توییتر منتشر کرد: ” نظرتان در مورد برگزاری یک جشنواره بسیار جذاب که عاری از مردان غیر تراجنسی، تا وقتی که مردان رفتار درست را یاد بگیرند، چیست؟”

پس از دریافت پاسخ مثبت، او در سال 2017 برای راه اندازی جشنواره یک کارزار جمع آوری کمک مالی ایجاد کرد، که توانست در حدود 50،000 یورو (45،000 پوند) برای این رویداد جمع آوری کند. هدف دراز مدت برگزار کنندگان این جشنواره این است که با تشویق مردان به رفتار مناسب در رویدادهایی از این دست، آنها را در آینده به این رویداد خوش آمد بگویند. با این حال، برگزارکنندگان جشنواره متهم به تبعیض علیه مردان غیر تراجنسی شده اند.

دادگستری برابری در سوئد، بر اساس گزارشات دریافتی تحقیق در مورد این جشنواره و اینکه آیا این رویداد نقض قوانین ممنوعیت تبعیض جنسیتی است را در ماه ژوئیه را آغاز کرده است.

منبع:

https://www.pinknews.co.uk/2018/09/03/statement-festival-free-from-cis-men-sweden/

ما همه جا هستیم آزاد و برابر:

در حین خواندن مقاله، به آهنگ های رنگین کمانی گوش کنید.

شما میتوانید همچنین، آهنگ های مورد علاقه تان را به این لیست اضافه کنید:

[spotifyplaybutton play=”https://open.spotify.com/user/1121544742/playlist/4JnNyUCoadN0GKdQ8OMTf7?si=2Hgk3EFBRsKDo2QeHMB4bQ”/]

از فعالیت های ما حمایت کنید:

ازفعالیت های ما حمایت کنید!
🔥20

درباره نویسنده مطلب

امتیازدهی:
به اشتراک بگذار:

Nadia Zabehi

Technologist & Human Rights Activist تکنولوژیست و فعال حقوق بشر