رفراندوم رومانی در مورد برابری در ازدواج: “آیا سکوت بهترین دفاع در برابر همجنسگراهراسی است؟”

به اشتراک بگذار:

همه پرسی درمورد ازدواج همجنسگرایان در رومانی در جریان است. تقاضا برای برگزاری این رفراندوم از سوی جنبش دگرباشان جنسی نبود، بلکه از سوی چند گروه مذهبی، صورت گرفت. آنها می خواهند با تغییر معنی ازدواج در قانون اساسی رومانی بر اینکه ازدواج تنها بین یک مرد و یک زن مکنن است، تأکید کنند. آیا این اقدام ستیزه جویانه علیه دگرباشان جنسی، پیروز خواهد شد؟

این روزها برای جامعه دگرباشان جنسی رومانی، روزهای سختی هستند.

هفته گذشته، دیوان عالی کشور، در حکنی تاکید کرد که جامعه دگرباشان جنسی باید از حقوقی مشابه جامعه دگرجنسخواهان برخوردار باشد. زوج رومانیایی آمریکایی که در بلژیک ازدواج کرده بودند، خواستار به رسمیت شناخته شدن ازدواجشان در رومانی شدند اما مقامات رومانی حاضر به انجام این کار نشدند. دیوان عالی کشور، پس از دریافت دادخواست این زوج، طی حکمی اعلام کرد که در راستای تضمین آزادی حرکت شهروندان اتحادیه اروپا، رومانی باید برای زوج های همجنسگرا، حقوق مشابه حقوق زوج های دگرجنسخواه قائل شود.

با این وجود، دیوان عالی رومانی نیز قبلا برگزاری همه پرسی در مورد ازدواج همجنسگرایان را تصویب کرده است. آنها پس از دریافت درخواستی برای انجام این کار، توسط 3 میلیون شهروند، به نفع برگزاری همه پرسی رای دادند. این درخواست توسط اتحادیه رومانی برای خانواده، که یک سازمان ارتدوکس مذهبی است که ارزش های سنتی خانواده را تبلیغ می کند، تنظیم شده است. به گفته آنها، زوج های همجنسگرا در جامعه رومانی جایی ندارند.

پیشرفت جامعه محلی دگرباشان جنسی در رومانی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار کند است. امتیاز رومانی در زمینه حقوق دگرباشان جنسی، پس از بلغارستان، پایین ترین میزان در کل اتحادیه اروپا است. علاوه بر این، رومانی دارای بالاترین سطح دینداری در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. این ترکیبی فرصت کمتری برای جامعه دگرباشان جنسی در رومانی فراهم می کند.

آیا قبل از برگزاری همه پرسی حقوق دگرباشان جنسی بهتر است سکوت نشود؟

تاکتیک جامعه محلی دگرباشان جنسی رومانی این است که در مورد رفراندوم ساکت بمانند. دیوان عالی در صورتی که تنها درصد کمی از جامعه رومانیایی در این آخر هفته رای دهند، می تواند اعتبار رفراندوم را مورد سوال قرار دهد.

بنابراین ما واقعا در مورد اینکه آیا در رابطه با حقوق دگرباشان جنسی در اروپا در مسیری درست قرار داریم،  فکر کنیم. در دو سال گذشته و بر اساس گزارشات رسمی، دگرباشان ستیزی در اروپا رو به افزایش بوده است. در سطح قانونی، جامعه دگرباشان جنسی در دو دهه گذشته به شدت پیشرفت کرده است. امروزه بیش از نیمی از شهروندان اتحادیه اروپا که در کشورهای عضو زندگی می کنند، امکان ازدواج زوج های همجنسگرا بوجود آمده است. از بلژیک تا لهستان، تبعیض بر اساس گرایش جنسی در محل کار ممنوع است.

اما قانون و عمل کاملا دو چیز متفاوت هستند. در اغلب شهرهای اروپای غربی، شاهد افزایش خشونت علیه همجنسگرایان هستیم. همچنین، قدرت کلمات را زیر سؤال نبرید! سیاستمداران محافظه کار از تمام نقاط اتحادیه اروپا در ماه های گذشته به جامعه دگرباشان جنسی حمله کلامی کرده اند. وزیر امور مهاجرت بلژیک از «مردان واقعی» خواست که شروع به پوشیدن لباس های عادی کنند. متئو سالوینی، معاون نخست وزیر ایتالیا، گفت که خانواده تنها می تواند از والدین با جنسیت مختلف تشکیل شود. از سوی دیگر، وزیر دفاع لهستان اعلام کرد که بر این باور است که جامعه دگرباشان جنسی باید تحمیل شیوه زندگی خود به کل جامعه را متوقف کنند”.

هوموفوبیا در حال افزایش است:

به نظر می رسد حملات این سیاستمداران آخرین تلاش برای مقابله با جنبش دگرباشان جنسی است. خوشبختانه به نظر می رسد که آنها در هدف خود شکست خورده اند، اما اجازه دهید آنها را دست کم نگیریم. دگرباش ستیزی در جریان است و محض اطلاع، بهتر از هر وقتی برنامه ریزی شده است.

جبهه ملی فرانسه، ADF آلمان یا Jobbik مجارستان، در یک چیز توافق نظر دارند. آنها از حمایت بخش بزرگی از جمعیت اروپا برخوردارند. آنها به طور مستقیم توسط سازمان های مذهبی قوی حمایت می شوند و از لحاظ مالی  وضعیت خوبی دارند. بخش مهمی از منابع مالی گروه های افراط گرا در اروپا توسط روسیه تامین میشود. مافیاهای خاصی که دارای روابط قوی با کرملین هستند، از طریق ساختارهای پیچیده، احزاب و سازمان های راست افراطی را که ارزش های سنتی خانواده  رادر اروپا تبلیغ می کنند، حمایت می کنند.

ترویج همجنسگراهراسی توسط روسیه در سطح بین المللی چیز جدیدی نیست. در تمام جمهوری های سابق اتحادیه جماهیر شوروی، تلاش هایی برای معرفی قانون تبلیغ علیه همجنسگرایان روسیه صورت گرفته است. در جریان انقلاب اوکراین، روسیه پوستر هایی را با این پیام که پیوستن به اتحادیه اروپا به معنای لغو ارزش های سنتی خانواده است، را توزیع کرد.

مبارزه برای حقوق دگرباشان جنسی تمام نشده است:

دلیل نهادینه سازی همجنسگراهراسی توسط روسیه کاملا روشن است. از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، کرملین نیازمند یک دشمن داخلی جدید بود. این دشمن داخلی، هرچیزی است که با جامعه سنتی روسیه سازگار نیست. از آغاز این دهه، جامعه ی دگرباشان جنسی، مظهر این دشمن داخلی است. برای آنها تلفیق این دشمن داخلی با دشمن خارجی شان که همان “غرب” است، راحت است.

واضح است که مبارزه برای برابری جامعه دگرباشان جنسی، با اتمام فاصله زیادی دارد. ما باید با نفرت با عشق مبارزه کنیم. و مهمتر از این، ما نباید امیدمان را برای برابری واقعی از دست بدهیم. همانطور که هاروی میلک، فعال حقوق دگرباشان جنسی مشهور آمریکایی، گفت: “امید هرگز ساکت نخواهد ماند”. –

رمی بانی یک دانشمند سیاسی است. او متخصص در سیاست جامعه دگرباشان جنسی در اتحادیه اروپا است. منطقه تخصص او اروپای شرقی است. او را در توییتر دنبال کنید.

منبع:

https://www.gaystarnews.com/article/romania-marriage-referendum-is-silence-the-best-defence-against-homophobia/#gs.K1QAGUY

ما همه جا هستیم آزاد و برابر:

در حین خواندن مقاله، به آهنگ های رنگین کمانی گوش کنید.

شما میتوانید همچنین، آهنگ های مورد علاقه تان را به این لیست اضافه کنید:

[spotifyplaybutton play=”https://open.spotify.com/user/1121544742/playlist/4JnNyUCoadN0GKdQ8OMTf7?si=2Hgk3EFBRsKDo2QeHMB4bQ”/]

ازفعالیت های ما حمایت کنید!
🔥17

درباره نویسنده مطلب

امتیازدهی:
به اشتراک بگذار:

Nadia Zabehi

Technologist & Human Rights Activist تکنولوژیست و فعال حقوق بشر