Featured Video Play Icon

رژه غرور استانبول: استفاده از گاز اشک آور توسط پلیس

به اشتراک بگذار:

روز یکشنبه (30 ژوئن)، پلیس ترکیه در برابر رژه غرور دگرباشان جنسی استانبول از گاز اشک آور استفاده کرد. برگزارکنندگان هفته و رژه غرور استانبول امیدوار بودند که این راهپیمایی علی رغم ممنوعیت این رویداد توسط مقامات در طی پنج سال گذشته برگزار شود.

طبق گفته بیانت در ترکیه، پلیس به مردم اجازه داد تا برای خوانده شدن یک بیانیه توسط برگزارکندگان این رژه، در خیابان کناری جمع شوند. به گزارش رسانه های محلی، پس از آن پلیس ضد شورش با استفاده از سپر و گاز اشک آور به پراکنده کردن مردم پرداخت.

برگزارکنندگان هفته و رژه غرور استانبول، عکس ها و فیلم هایی از درگیری شرکت کنندگان با پلیس را به اشتراک گذاشتند. پلیس همچنین اقدام به بستن خیابان ها کرد.

“هر ساله برگزاری رژه غرور مشکل تر میشود. از آنجایی که ما با نفرت مواجه هستیم، تلاش کردیم که خود را برای خواندن یک بیانیه امن نگه داریم و صدایمان را از استانبول به گوش دنیا برسانیم.”

بر خلاف تحریکات صلح آمیز ما، جنایت های ناشی از نفرت از سوی دولت به شکل خشونت و بی رحمی های پلیس خودش را نشان میدهد.

افتخار استانبول هر ساله و از سال 2003 برگزار شده است. این رویداد در سال 2014 با تعداد قابل توجهی از شرکت کنندگان تاریخی شد. این یکی از بزرگترین رویدادهای غرور درمنطقه ایی با جمعیتی اکثرآ مسلمان بود.

چرا ترکیه رژه غرور در استانبول را ممنوع می کند؟
گرچه همجنسگرایی در ترکیه قانونی است، شهروندان دگرباش جنسی ترکیه، مرتبآ موراد تبعیض و سوء استفاده را گزارش می کنند. بر اساس گزارش برگزارکنندگان هفته و رژه غرور استانبول، شهروندان دگرباش جنسی این کشور از حقوق اساسی بشری مانند حق تحصیل، حق دسترسی به خدمات درمانی و مسکن محروم شده اند.

سازمان عفو بین الملل روز جمعه، ادعاهای مقامات مبنی بر وجود نگرانی های امنیتی و یا اختلال در نظم عمومی به عنوان دلیل ممنوعیت رژه غرور را بی اساس خواند.

یک گروه حقوق بشری گفت: “این … یک تلاش غیرمنتظره برای از بین بردن حضور جمعی و عمومی گروهی است که به گفته استانداری، از نظر اجتماعی”غیر قابل پذیرش” هستند”.

در همین حال، سازمان دهندگان رژه غرور در بیانیه ای گفتند: “دلایلی مانند صلح و امنیت عمومی، تروریسم، اخلاق و سلامت عمومی نمی توانند مبنای روش دولت در اداره مملکت باشد. خصومت نسبت به جامعه دگرباشان جنسی، به سیاست دولتی تبدیل شده است.” در این بیانیه به ادامه مبارزه تاکید شده است. ‘ما اینجا هستیم! به آن عادت کنید – ما جایی نمی رویم!

_90012321_istanbul
Turkey Pride
GettyImages-1152953540-1024x683
4
3
1
previous arrow
next arrow
_90012321_istanbul
Turkey Pride
GettyImages-1152953540-1024x683
4
3
1
previous arrow
next arrow

منبع:

https://www.gaystarnews.com/article/police-tear-gas-pride-marchers-in-istanbul/#gs.mm22pc

ما همه جا هستیم آزاد و برابر:

در حین خواندن مقاله، به آهنگ های رنگین کمانی گوش کنید.

شما میتوانید همچنین، آهنگ های مورد علاقه تان را به این لیست اضافه کنید:

[spotifyplaybutton play=”https://open.spotify.com/user/1121544742/playlist/4JnNyUCoadN0GKdQ8OMTf7?si=2Hgk3EFBRsKDo2QeHMB4bQ”/]

ازفعالیت های ما حمایت کنید!
🔥96

درباره نویسنده مطلب

امتیازدهی:
به اشتراک بگذار:

Nadia Zabehi

Technologist & Human Rights Activist تکنولوژیست و فعال حقوق بشر