ممانعت مجدد از برگزاری رژه غرور تفلیس

به اشتراک بگذار:

در حالیکه اولین رژه غرور دگرباشان جنسی تفلیس برای روز گذشته (8 ژوئیه) برنامه ریزی شده بود، از برگزاری آن جلوگیری شد. پس از به تعویق افتادن برگزاری این رویداد در روز 22 ژوئن، این دومین باری است که تلاش فعالان محلی دگرباش در برگزاری این رژه با شکست مواجه میشود. 

نگرش مثبت فعالان محلی، که نوید برگزاری این راهپیمایی را در شبکه های اجتماعی داده بودند، موجب امید در بین اعضای جامعه دگرباشان جنسی ساکن کشورهای جمهوری شوروی سابق شده بود.

برگزارکنندگان این رژه در پست فیسبوکی نوشتند: “فردا،8 ژوئیه، تیم غرور تفلیس با همکاری حامیان محلی و بین المللی، غرور را جشن می گیرد. وزارت امور داخلی با تامین منابع لازم از برگزاری این راهپیمایی در محیطی امن و ایمن اطمینان حاصل کرده است. ما امیدواریم که دولت گرجستان کاملا نسبت به مسئولیت هایش آگاه باشد و امنیت هر یک از شرکت کنندگان را تضمین کند.”

با این حال، روز گذشته فعالان اعلام کردند که این راهپیمایی برگزار نخواهد شد. در حالی که دلیل جلوگیری از برگزاری این رژه غرور روشن نیست، اما به نظر میرسد ممنوعیت اعمال شده به دلیل عدم امکان تضمین ایمنی شرکت کنندگان باشد.

اعتراض گروه راستگرای افراطی به برگزاری رژه غرور:
علیرغم عدم برگزاری رژه غرور، فعالان حقوق دگرباشان جنسی با دست نکشیدن از تلاش، اعتراض گروه راستگرای افرطی را به چالش کشیده اند. آنها در حالی که تظاهرات دگرباش ستیز در نزدیکی ساختمان مجلس در حال برگزاری بود، پرچم رنگین کمان را توسط هواپیمایی بدون سرنشین بر فراز این تظاهرات به احتزاز در آوردند.

جورجی طبگاری، یکی از فعالان پیشرو در پایتخت گرجستان نوشت: “امروز نتوانستیم برای رژه غرور به خیابان ها برویم، اما پرچم رنگین کمان را بر فراز اعتراضات همجنسگراستیز و هراسانه در تبلیس به پروازدر آوردیم.”

کاربر درگیری در توئیتر نوشت: “در حالیکه مردم مجاز به برگزاری راهپیمایی غرور در گرجستان نیستند، تیم غرور تصمیم گرفت تا با هواپیماهای بدون سرنشین پرچم رنگین کمان را بر فراز شهر و اعتراضات راستگرای افراطی به احتزاز در آورد. عشق برنده است. این یک نقطه عطف است.”

این ویدیو که توسط رسانه Netgazeti منتشر شد، پرچم رنگین کمان در حال احتزاز بر فراز معترضان را نشان میدهد.

პარლამენტთან ჰომოფობიურ აქციას დრონით ლგბტ დროშამ გადაუფრინა ?

Slået op af netgazeti.ge i Mandag den 8. juli 2019

در حال حاضر معلوم نیست که آیا رژه غرور در تاریخ دیگری برگزار خواهد شد یا خیر.

پیش از این، به نظر میرسید برگزاری جلسه ایی غیر رسمی بین فعالان حقوق دگرباشان جنسی و مقامات کلیسای ارتدوکس محلی فضای آرامی را ایجاد کرده است. پیرو این دیدار، طبگاری عکسی از خود و دیگر فعالان در حال صحبت با روحانیت منتشر کرد.

او نوشت: “چنانکه بسیاری بر این باورند، این یک عکس تاریخی است. این واقعا اولین باری است که روحانیون ارشد از کلیسای ارتودوکس گرجستان و فعالان جنبش به گفتگو نشستند. حسی غیر مانوس بود، اما برای ایجاد همزیستی مسالمت آمیز در گرجستان باید از یکجا شروع کرد.”

با این حال، همه اینها برای برگزاری راهپیمایی روز گذشته کافی نبود.

حمله به دفاترغرور تفلیس:
فعالیت برای حقوق دگرباشان جنسی در گرجستان هرگز آسان نبوده است. پس از اعلام تاریخ برگزای رژه غرور، گروه های متخاصم به دفاتر فعالان حقوق دگرباشان جنسی حمله کردند. این حمله منجر به تخلیه این دفااتر توسط پلیس در روز 19 ژوئن شد.

به گفته سازمان دهندگان رژه غرو، گروه های مسیحی ارتدوکس با تجمع در خارج از دفتر به آنچه آنها تحریک آمیز نامیدند؛ اعتراض کردند.

طبگاری پیش از این رویداد به GSN گفت: “ما در کشوری همجنسگراستیز و هراس زندگی می کنیم که در آن نگرش های اجتماعی پذیرا و شمول پذیر نیست.”

با این حال گرجستان، از نظر سیاسی در مورد دگرباشان جنسی، از جمله غیرقانونی کردن جنایت های ناشی ازنفرت و تبعیض خوب عمل کرده است.

این کشور با قرار گرفتن در وسط جدول رده بنده بین المللی سازمان ایلگای اروپا، در مقایسه با نزدیکترین همسایگانش – آذربایجان، ایران و مناطقی از روسیه از جمله چچن – که دگرباشان جنسی مرتبآ مورد آزار و اذیت قرار میگیرند، از رده بندی نسبتآ خوبی برخوردار است.

منبع:

https://www.gaystarnews.com/article/tbilisi-pride-not-allowed-activists-fly-rainbow-flag/#gs.oe4weu

ما همه جا هستیم آزاد و برابر:

در حین خواندن مقاله، به آهنگ های رنگین کمانی گوش کنید.

شما میتوانید همچنین، آهنگ های مورد علاقه تان را به این لیست اضافه کنید:

[spotifyplaybutton play=”https://open.spotify.com/user/1121544742/playlist/4JnNyUCoadN0GKdQ8OMTf7?si=2Hgk3EFBRsKDo2QeHMB4bQ”/]



ازفعالیت های ما حمایت کنید!
🔥66

درباره نویسنده مطلب

امتیازدهی:
به اشتراک بگذار:

Nadia Zabehi

Technologist & Human Rights Activist تکنولوژیست و فعال حقوق بشر