Featured Video Play Icon

طراحی مدل رحم “گیرنده” انسان توسط محققان اسرائیلی

به اشتراک بگذار:

محققان دانشگاه تل آویو در اسرائیل می گویند که توانسته اند مدلی از رحم پذیرا را طراحی کنند. آنها امیدوارند که جنین بر روی دیواره این رحم زیست محیطی کاشته شده و رشد کند.

تیمی از مهندسان زیست شناسی و متخصصین زنان، توسط روش های مهندسی زیست سلول هایی را برای ایجاد مدلی از دیوار رحم تولید کردند. اگر آنها موفق به کاشت و رشد جنین در این رحم شوند، این می تواند یک گام بزرگ در جهت رشد جنین در رحم بیولوژیکی ساخته شده توسط روش های مصنوعی باشد.

پروفسور دیوید الاد به روزنامه “تایمز اسرائیل” گفت: “ما توانستیم یک مدل مهندسی بافتی از دیوار رحم انسانی را توسعه دهیم. گام بعدی بررسی چگونگی کاشت جنین در این دیوار است.”

این تکنولوژی در هنگام لقاح آزمایشگاهی (IVF) جایگزین محیط های مصنوعی پتری دیش و انکوباتور می شود. بر طبق گفته الاد، با توسعه این محیط بیولوژیکی انتظار می رود که “نتایج بهتری” برای رشد جنین و بقای آن بدست آید.

پروفسور آلاد در دانشگاه تلاویو

الاد که در این تحقیق با پروفسور دن گریسارو (مدیر بخش تومورشناسی زنان) و پروفسور آریل جعفا (رئیس سابق بخش سونوگرافی زنان و زایمان در بیمارستان و زایشگاه لیز مرکز پزشکی سوراسکی تل آویو) همکاری کرده است. الاد و جعفا بیش از 25 سال است که در زمینه مهندسی زیست تولید مثل، حتی با دیگر محققان در اروپا و ایالات متحده همکاری می کنند.

طبق گزارش “تایمز اسرائیل”، جعفا و الاد، سلول های اندومتر و عضلات نرم را از رحم گرفتند و آنها را، در حالیکه از نظر هورمونی نیز دستکاری شده بودند، به طور همزمان و به شکل لایه ایی در محیط آزمایشگاهی کشت کردند.

در این گزراش آمده است: “از طریق مهندسی سلول ها، آنها موفق به ایجاد یک مدل« رحم پذیرنده »شدند. در تئوری[این رحم] می تواند زمینه ای مناسب برای کاشت و رشد تخمک های تازه بارور شده باشد.”

این تیم نتیجه تحقیق خود را برای بررسی به مجلات پزشکی و علمی فرستاده است.

الاد گفت: “در حال حاضر، مطالعه به روی رحم انسان باردار به دلیل محدودیت های اخلاقی و فنی ممکن نیست و تحقیق به روی حیوانات معادل و نتیجه بخش نیست. دسترسی به رحم بیولوژیکی مصنوعی – یک مدل بیولوژیکی مهندسی شده در سطح بافت – به ما کمک می کند که در مورد مراحل اولیه زندگی انسان در رحم مطالعه کنیم و  شانس زنان در بارداری را با بررسی بهبود بخشیم.

علاوه بر این، این فناوری میتواند برای زنان تراجنسی که به دنبال تولید مثل هستند، یک گشایش محسوب شود. در پایان سال گذشته، یک زن در برزیل به لطف پیوند رحم، کودکی را به دنیا آورد. لقاح نطفه این نوزاد دختر از طریق IVF انجام شده و نهایتا در رحم اهداء شده توسط زن چهل و پنج ساله ایی که فوت کرد، رشد نمود.

فیلیپ بل در گاردین می نویسد: “با ممکن شدن بالقوه بارداری برای زنان تراجنسی و حتی مردان غیر تراجنسی (به همراه هورمون درمانی)، پیوند رحم، درست مانند IVF که موجب شکل گیری ساختارهای جدیدی از خانواده شد، می تواند هنجارهای اجتماعی و تصورات پیش رو را به چالش بکشد.”

در سال 2017، دکتر ریچارد پالسون از انجمن تولید مثل آمریکا گفت که هیچ دلیل تشریحی برای عدم امکان پیوند رحم به بدن تراجنسی ها، وجود ندارد.

او گفت: “این کار همین فردا ممکن است. چالش های دیگری وجود دارد، اما من هیچ مشکل آشکاری که بتواند مانع این مساله شود نمی بینم. من شخصا بر این باورم که خانمهای تراجنسی وجود دارند که میخواهند رحم داشته باشند و به احتمال زیاد خواهان انجام عمل پیوند رحم خواهند بود.

منبع:

https://www.gaystarnews.com/article/israeli-researchers-engineer-model-of-receptive-human-uterus/#gs.qhglbe

ما همه جا هستیم آزاد و برابر:

در حین خواندن مقاله، به آهنگ های رنگین کمانی گوش کنید.

شما میتوانید همچنین، آهنگ های مورد علاقه تان را به این لیست اضافه کنید:

[spotifyplaybutton play=”https://open.spotify.com/user/1121544742/playlist/4JnNyUCoadN0GKdQ8OMTf7?si=2Hgk3EFBRsKDo2QeHMB4bQ”/]

ازفعالیت های ما حمایت کنید!
🔥53

درباره نویسنده مطلب

امتیازدهی:
به اشتراک بگذار:

Nadia Zabehi

Technologist & Human Rights Activist تکنولوژیست و فعال حقوق بشر