اقدام تاریخی زوج لزبین برای ازدواج در صربستان

به اشتراک بگذار:

یک زوج لزبین برای به رسمیت شناخته شدن قانونی روابط رنگین کمانی در صربستان کارزاری را آغاز کرده اند. آنها میگویند: “ما خواهان چیزی بیشتر از رژه سالانه غرور هستیم”.

این دادخواست قانونی، نخستین چالش قانونی از این نوع در کشوری از اعضای شوروی سابق است. در حالیکه همجنسگرایی در صربستان در سال 1994 جرم زدایی شد، اما تبعیض در این کشور هنوز رایج است و ازدواج همجنسگرایان یا مشارکت های مدنی به رسمیت شناخته نمیشود.

یلنا دوبوی و سونیکا کاپونویک، که چهار سال است که در رابطه عاشقانه هستند، می گویند که قوانین “باید تغییر کنند”.

دوبوی بیست و هفت ساله که در سال 2016 به سونیکا پیشنهاد ازدواج داده است، گفت: “مانند بسیاری از زوجهای همجنسگرا در صربستان مایل به عقب نشینی نیستند، تصمیم گرفتیم برای همه ما ایستادگی کنیم و با هدف پیروزی مبارزه کنیم.”

او به خبرگزاری رویترز گفت: “ما نمی ترسیم … ما حالمان از پنهان کردن کسی که هستیم به هم میخورد، در هویت ما هیچ چیزی بدی نیست. ما فقط عاشق هم هستیم، چیزی که کاملا طبیعی است. “

این زوج با استخدام وکیلی که مورد حمایت موسسه حقوق مساوی است، آماده ارائه پرونده شان در کمیسیون برابری صربستان و پیگیری آن در دادگاه قانون اساسی هستند.

آنها برای تامین هزینه خدمات حقوقی لازم برای این پرونده (رقمی معادل 7500 پوند)، کمپین جمع آوری کمک مالی را آغاز کرده اند.

مارجانا ماجستورویک، وکیل دوبوی وکاپونویک، گفت که بررسی این پرونده ممکن است به دادگاه حقوق بشر اروپا  بکشد، چیزی که میتواند زمان بررسی پروند برای “حل اختلافات قانونی” را به سه تا پنج سال برساند.

حقوق دگرباشان جنسی در صربستان به مراتب عقب تر از کشورهای همسایه است:
گرچه صربستان، دارای نخست وزیری (آنا برنابیچ) آشکار همجنسگرا است، حقوق کلی دگرباشان جنسی در کشورهای اروپای شرقی از وضعیت خوبی برخوردار نیست. در این کشورها، زوج های همجنسگرا برای خرید ملک، گرفتن وام و ملاقات یکدیگر در بیمارستان دچار مشکلات زیادی هستند.

در سال 2017 سازمان عفو ​​بین الملل اظهار داشت که مقامات صرب «برای محافظت از افراد و سازمان های دگرباشان جنسی از تبعیض، تهدید و حملات فیزیکی ناکام مانده اند.

دوبوی وکاپونویک با قرار گرفتن در مقابل عموم، خود را در خطر سوء استفاده و آزار و اذیت قرار داده اند. با وجود همه اینها، آنها از نام کامل خود استفاده کرده اند و خود را به عنوان اولین زوج همجنسگرا در صربستان که آشکارا درباره مبارزه خود صحبت می کنند، توصیف کرده اند. آنها در صفحه جمع آوری کمک مالی شان نوشته اند: “قطعآ همه در صربستان از پرونده ما حمایت نخواهند کرد و ما باید آماده اقدامات تلاقی جویانه باشیم. با زیر بار نرفتن پنهان کردن نام های واقعی مان، ما نه تنها برای حقوق مان، بلکه برای حقوق کسانی که قادر به ایستادن و مبارزه نیستند، مبارزه خواهیم کرد. ما می خواهیم مطابق توصیف Politika (قدیمی ترین روزنامه در بالکان) به عنوان” زنانی که چهرخ و نامشان را برای هزاران نفر آشکار کردند، زندگی کنیم”. 

منبع:

https://www.pinknews.co.uk/2019/07/19/lesbian-couple-gay-marriage-case-serbia/

ما همه جا هستیم آزاد و برابر:

در حین خواندن مقاله، به آهنگ های رنگین کمانی گوش کنید.

شما میتوانید همچنین، آهنگ های مورد علاقه تان را به این لیست اضافه کنید:

[spotifyplaybutton play=”https://open.spotify.com/user/1121544742/playlist/4JnNyUCoadN0GKdQ8OMTf7?si=2Hgk3EFBRsKDo2QeHMB4bQ”/]



ازفعالیت های ما حمایت کنید!
🔥260

درباره نویسنده مطلب

امتیازدهی:
به اشتراک بگذار:

Nadia Zabehi

Technologist & Human Rights Activist تکنولوژیست و فعال حقوق بشر