نامزدی دیپلمات همجنسگرا به عنوان سفیرآمریکا در کشور محافظه کار لیتوانی

به اشتراک بگذار:

یک مرد همجنسگرا برای سمت سفیر آمریکا لیتوانی نامزد شده است – وظیفه ای که ممکن است با توجه به نگرش های دگرباش ستیزانه این کشور علی رغم پیشرفت های حاصل شده، چالش برانگیز باشد.

کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که دانالد ترامپ قصد دارد رابرت گیلکریست، دیپلمات و سرباز کهنه کار را به عنوان سفیر این کشور در لیتوانی، این کشور اروپای شرقی معرفی کند. اگر چه دولت ترامپ اقدامات دگرباش ستیزانه بسیاری را انجام داده است، اما برخی از همجنسگرایان، مانند ریچارد گرنل، همجنسگرای محافظه کاری که سفیر آلمان است را در پست های عالی رتبه قرار داده است. انتصاب این سفیردر این مقام به تصویب مجلس سنا وابسته است.

گیلکریست در حال حاضر مدیر مرکز عملیات وزارت امور خارجه آمریکاست. او در پست های دیپلماتیک تحت ریاست جمهوری دموکرات ها و جمهوری خواهان خدمت کرده است. او پیشتر در سمت معاون رئیس ماموریت – سمتی که در رتبه دوم نسبت به سفیر در نظر گرفته میشود – در سفارتخانه های ایالات متحده در سوئد و استونی و مدیر امور شمال و بلروس بخش امور اروپا و استونی وزارت امور خارجه، علاوه بر بسیاری از دیگر سمت ها در دیگر بخش های جهان، خدمت کرده است.

او در سالهای 2002 و 2003 مشاور سیاست خارجی ویلیام دلاهانت، نماینده دموکرات کنگره، از ماساچوست بود. او برای سالهای متمادی، رئیس جمهور زنان و مردان همجنسگرا در سازمان های امور خارجه؛ سازمانی از دگرباشان جنسی و متحدان آنها که در امور خارجه دولت ایالات متحده کار می کردند، بوده است.

او در سال 2011، رژه غرور دگرباشان جنسی تالین پایتخت استونی را با این سخنان افتتاح کرد: «نام من رابرت گیلکریست است و من نفر شماره دو یعنی – معاون رئیس ماموریت – در سفارت ایالات متحده هستم. من همچنین همجنسگرا هستم. بنابراین حضور من در اینجا و امشب نه تنها به عنوان یک دیپلمات به نشانه احترام دولت مطبوع من به حقوق و تمامیت هر انسانی است، بلکه برای من به عنوان کسی که در کشورم برای حقوق دگرباشان جنسی فعالیت کرده و آشکارا و پر غرور همجنسگراست، مهم است.” در این سخنرانی او همچنین رئیس جمهور وقت، باراک اوباما  و وزیر امور خارجه هیلاری کلینتون را ستود. رژه غروربالتیک بین کشورهای استونی، لتویا و لیتوانی، همه جمهوریهای شوروی سابق، به طور چرخشی برگزار میشود.

دیدگاه لیتوانی نسبت به دگرباشان جنسی به آرامی رو به بهبود است، اما قوانین و افکار عمومی عمدتا خصمانه باقی مانده اند. این کشور به شدت رومی کاتولیک یکی از تنها شش کشور عضو اتحادیه اروپا است که هیچ حق قانونی برای زوج های همجنسگرایان قائل نیست، اما در ماه ژانویه بالاترین دادگاه این کشور حکم داد که باید حداقل به همسران همجنسگرای شهروندان لیتوانی اجازه اقامت دائم داده شود. سوليوس اسكورلنیس، نخست وزير این کشور، سال گذشته از پارلمان خواست تا امکان ثبت قانونی مشاركت هاي مدنی زوجين همجنسگرا بوجود بیاید، هر چند كه این کار هنوز انجام نشده است.

این کشور همانند روسیه، دارای قانون ممنوعیت “تبلغ همجنسگرایی”، به بهانه حفاظت از اطفال علیه اثر مضر اطلاعات رسانی و اغلب به دلیل سانسور اطلاعات مثبت در مورد دگرباشان جنسی و میانجنسی ها است. دولت لیتوانی ادعا می کند که “ارائه تنوع جنسیتی موجب تاثیر مضر به روی افراد زیر سن قانونی نیست و به همین دلیل باید محدود (نه ممنوع) باشد، اما تبلیغ رابطه خانوادگی میان افراد همجنس را مضر و در نتیجه ممنوع میداند”.

طبق گزارش سال 2018 سازمان ملی دفاع از حقوق دگرباشان جنسی در لیتوانی، LGL و دیگر گروه های حقوق بشری، این کشور دارای قانون منع تبعیض بر اساس گرایش جنسی است، اما این قانون ضعیف است وهویت جنسیتی را پوشش نمی دهد.

واکنش ها به جشن های غرور بالتیک بهتر شده است. هنگامی که این رویداد برای اولین بار و در سال 2010 در ویلنیوس پایتخت لیتوانی برگزار شد، معترضان با بمب های دودی به شرکت کنندگان و سپس به پلیس هایی که سعی در محافظت از آنها را داشتند حمله کردند. تظاهرات کنندگان دگرباش ستیز، بار دیگر و در سال 2013 زمانی که این رویداد پس از آخرین حمله دوباره از سر گرفته شد، سعی کردند این رویداد را مختل کنند، اما رژه غرور ادامه پیدا کرد. این رویداد در سال 2016 و در ویلنیوس بدون حادثه و با پشتیبانی بسیار زیاد از تماشاچیان برگزار شد، اگرچه یک گروه کوچک از معترضین سر راه رژه غرور سبز شد. بر اساس گزارش ITV News، در ماه ژوئن سال جاری، رژه غرور بارلتیک با حضور رهبران احزاب سیاسی و شرکت ها و کسب و کارها، در فضای “جشن”، به لیتوانی آمد.

این کشور همچنین به دگرباشان جنسی که از آزار و اذیت و شکنجه در چچن، جمهوری نیمه خود مختار در جمهوری روسیه فرار می کند، پناه داده است. لیانس لینکویسوس، وزیر امور خارجه لیتوانی، در تاریخ 17 مه 2017، روز جهانی مبارزه با همجنسگرا، دو جنسگرا و تراجنسی هراسی، اعلام کرد که کشورش به دو چچنی که از پاکسازی فرار کرده اند، ویزا داده، چیزی که لیتوانی را به یکی از اولین کشورهایی که به این ندای کمک خواهی پاسخ داد، تبدیل کرد. وی از کشورهای دیگر خواست تا به دگرباشان جنسی چچنی که تحت فشار بسیاری هستند، کمک کنند.

منبع:

https://www.advocate.com/politics/2019/7/23/gay-diplomat-nominated-ambassador-conservative-lithuania

ما همه جا هستیم آزاد و برابر:

در حین خواندن مقاله، به آهنگ های رنگین کمانی گوش کنید.

شما میتوانید همچنین، آهنگ های مورد علاقه تان را به این لیست اضافه کنید:

[spotifyplaybutton play=”https://open.spotify.com/user/1121544742/playlist/4JnNyUCoadN0GKdQ8OMTf7?si=2Hgk3EFBRsKDo2QeHMB4bQ”/]

ازفعالیت های ما حمایت کنید!
🔥45

درباره نویسنده مطلب

امتیازدهی:
به اشتراک بگذار:

Nadia Zabehi

Technologist & Human Rights Activist تکنولوژیست و فعال حقوق بشر