Featured Video Play Icon

لغو اجرای گروه مشروع لیلا در فستیوال موسیقی لبنان

به اشتراک بگذار:

برگزارکنندگان این جشنواره دلیل لغو اجرای گروه مشروع لیلا را که خواننده اصلی آن همجنسگرا است، “جلوگیری از خونریزی و حفظ صلح” ذکر کردند.

بیروت – یک جشنواره بین المللی موسیقی چند روزه در لبنان روز سه شنبه کنسرت برنامه ریزی شده گروه راک معروف شرق میانه که خواننده اصلی آن آشکارا همجنسگرا است، را لغو کرد. این تصمیم ظاهراً پس از تماس های مداوم طی هفته برخی از گروه های مسیحی برای فشار آوردن به برگزارکنندگان این جشنواره و همچنین دریافت تهدیدات آنلاین مبنی بر توسل به زور برای متوقف کردن کردن کنسرت این گروه در صورت عدم لغو آن توسط برنامه ریزان، گرفته شده است.

برگزارکنندگان جشنواره با انتشار بیانیه ای، دلیل این “اقدام بی سابقه” برای لغو کنسرت گروه مشروع لیلا ” را جلوگیری از خونریزی و حفظ صلح و ثبات” اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است: “ما برای لغو این کنسرت از عموم مردم عذرخواهی می کنیم.”

رهبران کلیساها و سیاستمداران محافظه کاری که در طی این هفته خواستار لغو کنسرت مشروع لیلا شده اند ، دلیل این درخواست را توهین آمیز بودن برخی از ترانه های این گروه به مسیحیت دانستند. این گروه که به دلیل موسیقی متنوع با اشعاری که هنجارها را در جهان محافظه کار عرب به چالش می کشد، شناخته میشود، در مدت کوتاهی پس از انتشار خبر لغو کنسرت آنها، مرکز بحث های داغ درباره آزادی بیان شد.

همزمان، برخی از گروه ها و کاربران به انتشار پیام های ناشناس تهدیدآمیز مبنی بر توسل به خشونت برای متوقف کردن کنسرت این گروه ادامه دادند.

مشروع لیلا قرار بود در تاریخ 9 آگوست و برای سومین بار در جشنواره بین المللی موسیقی بیبلس در شهر ساحلی بیبلوس به اجرای برنامه بپردازد. کنسرت های دیگر این جشنواره با لغو مواجه نشده اند.

لغو کنسرت این گروه، موجب طوفانی از اعتراضات و آغاز کمپین همبستگی با این گروه توسط لبنانی ها در رسانه های اجتماعی شد. آنها این اقدام را شرم آور و خطرناک توصیف کردند.

آیا مجذوب ، محقق لبنان در سازمان دیده بان حقوق بشر

آیا مجذوب ، محقق لبنان در سازمان دیده بان حقوق بشر ، گفت: “این لغو گامی به عقب برای لبنان که همواره در پذیرش تنوع و موسیقی، هنر و فرهنگ پیشرو بوده است، محسوب میشود.”

این گروه، به جز انتشار بیانیه ایی درهفته گذشته مبنی بر محکومیت “کمپین افتراء” و تاکید بر اینکه برخی از اشعار آهنگهای آنها اشتباه تفسیر شده و برعکس جلوه داده شده است، واکنش دیگری نداشته است.

مشروع لیلا، حامی حقوق دگرباش جنسی در جهان عرب بوده و مرتباً درباره موضوعات بحث برانگیز مانند فرقه گرایی ، فساد و سایر مشکلات اجتماعی آواز می خواند. این گروه قبلاً از اجراء در اردن و مصر منع شده بود، اما تقاضای سانسور و لغو کنسرت آنها با توسل به تهدید در لبنان – کشوری آزادتر که چندین بار میزبان کنسرت های این گروه بوده است – امری جدید است.

روز دوشنبه ، ده‌ها لبنانی در اعتراض به لغو این کنسرت و رد تلاش روحانیون مسیحی و برخی از گروه‌های جناح راست برای ممنوعیت اجرای این گروه ، در مرکز شهر بیروت تجمع کردند.

لوسیان بورژلی ، نویسنده و کارگردان

لوسیان بورژلی ، نویسنده و کارگردان گفت: “صرف نظر از نظر ما در مورد آهنگ ها و این گروه، ما باید از آزادی بیان دفاع کنیم ، زیرا آزادی برای همه است. روزی آزادی از کسی صلب شود ، از همه صلب شده است.”

این گروه که نامش معادل “پروژه شب” ترجمه می شود، 10 سال پیش توسط گروهی از دانشجویان معماری در دانشگاه آمریکایی بیروت تأسیس شد. از بدو تاسیس، آهنگ های این گروه کلیشه ها را از طریق موسیقی و اشعار به چالش کشیده است.

 

این گروه با همزمانی پیدایش اش در موج خیزش بهار عربی که خاورمیانه را فرا گرفت ، توسط جوانان عرب که موسیقی آنها را بخشی از یک انقلاب فرهنگی و اجتماعی می دانند، مورد استقبال قرار گرفت. اعضای این گروه در حال حاضر توانسته اند در ایالات متحده ، برلین ، لندن و پاریس، به تحسین جهانی دست پیدا کنند.

منبع:

https://www.nbcnews.com/feature/nbc-out/lebanon-music-festival-cancels-show-after-christian-pressure-n1036071

ما همه جا هستیم آزاد و برابر:

در حین خواندن مقاله، به آهنگ های رنگین کمانی گوش کنید.

شما میتوانید همچنین، آهنگ های مورد علاقه تان را به این لیست اضافه کنید:

[spotifyplaybutton play=”https://open.spotify.com/user/1121544742/playlist/4JnNyUCoadN0GKdQ8OMTf7?si=2Hgk3EFBRsKDo2QeHMB4bQ”/]



ازفعالیت های ما حمایت کنید!
🔥130

درباره نویسنده مطلب

امتیازدهی:
به اشتراک بگذار:

Nadia Zabehi

Technologist & Human Rights Activist تکنولوژیست و فعال حقوق بشر