آیا هوش مصنوعی میتواند گرایش جنسی افراد را از روی پردازش چهره تشخیص دهد؟

به اشتراک بگذار:

تحقیق بحث برانگیزی که مدعی شده است هوش مصنوعی با پردازش چهره افراد میتواند هویت جنسی آنها را تشخیص قرار دهد،مورد پرسش قرار گرفته است.

تحقیقی که سال گذشته در دانشگاه استنفورد آمریکا انجام شد، مدعی است که هوش مصنوعی میتواند با پردازش خطوط چهره افراد، هویت جنسی، سطح هوش و حتی باورهای سیاسی افراد را تشخیص دهد.

در این تحقیق، دو پژوهشگر این دانشگاه به نام های میکال کوسینسکی و یی لون ونگ، مدعی شدند که الگوریتم آنها قادر است علائم و خصایصی را که چشم عادی از دیدن آنها عاجز است، برای تشخیص موارد فوق الذکر مورد استفاده قرار دهد.

به گزارش اکونومیست، برنامه طراحی شده برای تشخیص هویت جنسی افراد  تنها با پردازش چهره توسط هوش مصنوعی دقت عمل بالایی دارد. این تحقیق بر تئوری های اثبات نشده ایی که تفاوت های هورمونی در رحم را باعث تفاوتهای فیزیکی در جنین میدانند، تکیه میکند.

بررسی مجدد این تحقیق توسط محققین شرکت گوگل، آنها را به این نتیجه رساند که تفاوت بارزی در نحوه سلفی گرفتن افراد همجنسگرا، دوجنسگرا و دگرجنسگرا وجود دارد. این تحقیق توسط مارگارت میچل، بلیز آگورا آرکاس از شرکت گوگل و الکس تودورو از دانشگاه پرینستون انجام شده است.

آنها میگویند:” تفاوت بارز در سلفی ها در نحوه آرایش صورت افراد، نحوه حضور و سبک زندگی که از نظر فرهنگی و نه از نظر ساختار صورت متفاوت است، دیده میشود.”

“مردان دگرجنسگرا، به گرفتن سلفی از منظر پایین که تاثیر آشکاری در بزرگ نمایی چانه، کوتاه نشان دادن بینی، کوتاه نشان دادن پیشانی، معتدل کردن لبخند دارد، تمایل دارند. این زاویه بر تسلط  و یا کوتاهتر بودن قد ناظر تاکید دارد. از سوی دیگر، همانطور که یک عکاس مجالس عروسی در بلاگ خود مینویسد، عکاسی از زاویه بالا موجب درشت نمایی چشمان که موجب جذابیت چهره به خصوص در زنان است، میشود.”

محققین گوگل و پرینستون، از عکس های سلفی خود برای اثبات تئوری هایشان در مورد ارتباط زاویه گرفتن سلفی با هویت جنسی افراد، استفاده کردند.

تحقیق اصلی انجام شده توسط محققین دانشگاه استنفورد با پردازش مجموعآ 130741 عکس، که 36630 از آنها از مردان و 107360 عدد از آنها از زنان بوده و از یکی از بزرگترین وب سایت های دوستیابی در آمریکا دانلود شده اند، انجام شده است. این عکس ها، که نیمی متعلق به افراد همجنسگرا و نیم دیگر متعلق به افراد دگرجنسگرا است برای پردازش به الگوریتم طراحی شده توسط این محققان که اطلاعات چهره هر فرد را به رشته ایی از اعداد تبدیل میکند، داده شد. نتایج حاصل شده از این پردازش کامپیوتری سپس با هویت جنسی اظهار شده توسط فرد صاحب عکس در حساب کاربری شان مقایسه شد. این مدل ریاضی توانست در 81% از موارد، هویت جنسی افراد را درست تشخیض دهد.

در آزمایشی دیگر و درحالتی که پنج عکس از یک فرد به سیستم داده شد، الگوریتم توانست با دقت 91% هویت جنسی افراد را تشخیص دهد. به نظر میرسد که دقت تشخیص هویت جنسی زنان برای این الگوریتم کار دشوارتری است، چنانکه دقت آن با پردازش یک عکس 71% و با پردازش پنج عکس 83% ذکر شده است.

دقت این مدل هوش مصنوعی بسیار بالاتر از دقت تشخیص هویت جنسی افراد توسط انسان است. آزمایش ها نشان میدهد که قدرت طبیعی انسان درتشخیص مردان همجنسگرا 61% و برای زنان همجنسگرا 54% است.

دقت این مدل در آزمایشی که با پردازش تصاویری که شاخص بهتری از چندگونگی در جامعه (گنجاندن عکس هفت فرد همجنسگرا در هر 100 قطعه عکس) بودند انجام شد، کاهش یافت. هرچند حتی در این آزمایش، وقتی از سیستم خواسته شد که ده عکسی را که حتما متعلق به افراد همجنسگرا هستند را مشخص کند، 9 عکس از مجموع 10 عکس متعلق به افراد همجنسگرا شناسایی شد.

خبرگان نگران این هستند که چنین سیستم هایی در کشورهای همجنسگراستیز که در آنها همجنسگرایی جرم انگاری میشود، برای ردیابی و مجازات همجنسگرایان استفاده شود و امیدوارند که با هشدار در این رابطه، موجب برخورد مسئولانه سیاست گذاران برای جلوگیری از سوء استفاده از این تکنولوژی در آینده بشودند.

منبع:

http://www.pinknews.co.uk/2018/01/16/study-claiming-ais-can-tell-sexuality-based-on-face-shape-drawn-into-question/

ازفعالیت های ما حمایت کنید!
🔥24

درباره نویسنده مطلب

امتیازدهی:
به اشتراک بگذار:

Nadia Zabehi

Technologist & Human Rights Activist تکنولوژیست و فعال حقوق بشر